Maandag 4 november aanstaande om 17:00 uur is de eerstvolgende vergadering van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard in de raadszaal van het gemeentehuis van Ridderkerk. De agenda en stukken van deze vergadering zijn hier te vinden. De vergadering is hier live te beluisteren.

 

U kunt inspreken in de vergadering van het Algemeen Bestuur op punten die op de agenda staan. Dan moet u uiterlijk maandag 4 november vóór 12.00 uur een verzoek indien bij de GRNR via info@nieuwreijerwaard.eu of via telefoonnummer 0180 – 200030.

 

De werkzaamheden aan de Verbindingsweg verlopen voorspoedig, maar hebben toch enige vertraging opgelopen. In juli werd duidelijk dat er een kabel in de weg lag tussen de Voorweg en het viaduct naar Ridderkerk. Deze lag niet diep genoeg onder de grond, waardoor graven op deze locatie niet was toegestaan. Helaas kon de kabel niet meteen worden verlegd. Door deze ‘kink in de kabel’ wordt de planning niet meer gehaald en lopen we uit. Vorige week is de kabel verlegd en kon aannemer BAM Infra op deze locatie weer verder. Helaas betekent deze vertraging dat fietsers een langere periode de omleidingsroute over de Krommeweg moeten volgen. Naar verwachting kan het nieuwe fietspad langs de Verbindingsweg in de week voor de kerstvakantie worden opengesteld.

 

Wat gaat er in de komende twee weken gebeuren?

Nu de kabel is verlegd, is begonnen met de inrichting van het fietspad aan de zuidzijde tussen de Voorweg en het viaduct naar Ridderkerk. Eind oktober is de aannemer daar naar verwachting mee klaar. Op maandag 28 oktober en dinsdag 29 oktober worden de eerste lagen asfalt op het fietspad en de nieuwe aansluiting op de Selderijweg aangebracht. Wanneer het fietspad tussen de Voorweg en het viaduct naar Ridderkerk klaar is, kan het auto- en vrachtverkeer hier (tijdelijk) overheen rijden.

 

31 oktober verschuiving rijbanen

Op donderdagavond 31 oktober vanaf 20:00 uur verschuift BAM Infra de ligging van de rijbanen. Om auto- en vrachtverkeer aan twee zijden langs de werkzaamheden mogelijk te houden, is er op sommige plaatsen een tijdelijke verkeersvoorziening aangebracht. De overgang naar de nieuwe verkeerssituatie gebeurt deze avond onder begeleiding van verkeersregelaars. Het verkeer kan hier hinder van ondervinden, maar de Verbindingsweg blijft in twee richtingen open.

Vanaf 1 november werkt de aannemer in het midden van de Verbindingsweg (fase 4, oostzijde) en rijdt het verkeer in twee richtingen langs de werkzaamheden. Er zijn in november werkzaamheden bij de Oostzijde van de Verbindingsweg en nabij de inrit van Van der Valk Ridderkerk.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

De Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) heeft de grond en de kassen van sla-teler Boer den Hoedt aan de Voorweg 17a-19 aangekocht. Het gaat om een perceel van bijna 3,8 hectare. Daarmee heeft de GRNR een van de laatste grondaankopen voor de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard afgerond.

 

Boer den Hoedt, dat bekend staat om de moderne en duurzame teelt van (kluit)sla op water, blijft nog tot uiterlijk 1 april 2021 actief aan de Voorweg.  Zij verhuizen hun activiteiten naar Nieuw Prinsenland in Dinteloord. Hier heeft het bedrijf een perceel van 9,3 hectare aangekocht. De verhuizing biedt Boer den Hoedt dan ook volop groeimogelijkheden.

Op de huidige locatie van Boer den Hoedt op Nieuw Reijerwaard wordt de Blauwe Wig langs de Verbindingsweg verder ingericht. De Blauwe Wig wordt parallel aan de Verbindingsweg aangelegd en vangt het overtollige afvoer- en regenwater op en vermindert daarmee de druk op de riolering.

De bedrijvigheid op Nieuw Reijerwaard groeit. Om bereikbaar te blijven moeten we nu investeren in de wegen op Nieuw Reijerwaard. De start van de reconstructie van de IJsselmondse Knoop staat gepland voor het jaar 2021. Dat lijkt nog ver weg, maar het projectteam van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) is al volop bezig met de voorbereidingen.

 

Onderzoeken bestaande situatie

Momenteel wordt de bestaande situatie in kaart gebracht, in de afgelopen periode zijn hiervoor onderzoeken uitgevoerd, zoals archeologisch veldonderzoek, milieukundig bodemonderzoek, en onderzoek naar de staat van het asfalt.

 

Voorbereiding contract

De herinrichting van de IJsselmondse Knoop moet ervoor zorgen dat straks het autoverkeer, waaronder veel vrachtauto's van en naar de bedrijven in Nieuw Reijerwaard en de andere bedrijventerreinen, vlot kan doorstromen van en naar de A15. In 2020 wordt een aannemer geselecteerd die de reconstructie uit gaat voeren. Ingenieursbureau IV-infra heeft onlangs een aanbesteding van ingenieursdiensten gewonnen om de GRNR te ondersteunen bij het opstellen van het zogenaamde realisatiecontract en het aanbesteden van deze werkzaamheden.

 

Reconstructie

Vanaf medio 2021 wordt de IJsselmondse Knoop gereconstrueerd. Er wordt een dubbele kruising gerealiseerd met verkeerslichten en extra opstelstroken, waarbij de Verbindingsweg direct wordt aangesloten op de kruising met de Dierensteinweg en IJsselmondse Randweg. Ook komen er twee fietstunnels. Dit alles maakt de IJsselmondse Knoop tot een gebruiksvriendelijke, veilige entree van Nieuw Reijerwaard en de andere bedrijventerreinen. De reconstructie zorgt bovendien voor een vlotte doorstroming van het auto- en fietsverkeer.

Nieuw Reijerwaard is de komende jaren volop in verandering. Het gebied heeft een bedrijfsbestemming gekregen. Het gebruik van agrarisch en glastuinbouw eindigt. Deze ontwikkeling heeft een grote impact op het gebied, de omgeving en de bewoners en gebruikers ervan.
Wij willen u daarom graag zo volledig mogelijk informeren over de ontwikkeling Nieuw Reijerwaard. In deze nieuwsbrief vindt u informatie over de ontwikkeling en realisatie van Nieuw Reijerwaard. Als u vragen heeft, waar u in de nieuwsbrief geen antwoord op vindt, kunt u die stellen via info@nieuwreijerwaard.eu.

Deze nieuwsbrief is een periodieke uitgave van de GR Nieuw Reijerwaard.

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen?

Klik dan hier om u af te melden.

Telefoon: 0180 2000 30 email: info@nieuwreijerwaard.eu webversie